Dropshipping. Czym jest sprzedaż przedmiotów, których nie mamy?

Autor: Maciek

Dziennikarz serwisu ModnyChlopak.pl

Dropshipping to jeden z coraz szybciej rozwijającej się trendów w branży e-commerce. Jest to również świetny sposób na zarabianie w internecie oraz optymalizowanie swojego już działającego sklepu internetowego. Czym jednak jest tak dokładnie dropshipping, jakie ma korzyści i jak możemy na nim zarabiać? Odpowiedzi na te wszystkie pytania prezentujemy poniżej.

Czym jest dropshipping

Dropshipping to nowatorski sposób sprzedaży w sieci, który polega na uprzednim sprzedawaniu produktów, których nie posiadamy, a następnie zamawianiu ich z wysyłką do klienta — gdy najpierw otrzymamy od niego pieniądze. Jest to nieco odwrócona sprzedaż, gdzie najpierw sprzedajemy towary, nie posiadając ich fizycznie, a gdy dokonamy transakcji, dopiero wtedy z zarobionych pieniędzy zamawiamy realizację transakcji w hurtowni. Dropshipping jest zatem pośrednictwem między hurtownią/producentem a klientem.

Przy tym typie sprzedaży nie kupujemy najpierw towarów i nie przechowujemy ich, a następnie wysyłamy do klienta. Poszukujemy jednak klientów i sprzedajemy im produkty za wyższą cenę, niż są one dostępne bezpośrednio w hurtowni. Różnica między wyższą ceną sprzedaży klientowi, a niższą ceną zamówienia realizacji transakcji w hurtowni jest naszym zyskiem.

Dropshipping jest jednym z najnowszych i najszybciej rozwijających się modeli sprzedaży w branży e-commerce. Ma on wiele zalet i jest przez wielu uważany za model doskonały. Czy rzeczywiście tak jest? Sprawdźmy to nieco niżej.

Jakie ma zalety?

Pierwszym i zdecydowanie największym plusem jest brak kosztów takiego modelu sprzedaży. Aby go wdrożyć, potrzebujemy jedynie komputer i dostęp do internetu, a także czas. Nie musimy wydawać żadnych środków, gdyż nie musimy kupić towaru, przechowywać go, a także obsługiwać, pakować i wysyłać do klientów. Zajmując się jedynie samym marketingiem i sprzedażą produktów, generujemy zyski całkowicie bezkosztowo. Jeśli zatem nie posiadamy środków na wejście do świata internetowego lub nie chcemy z jakichś powodów inwestować w e-sklep, możemy spróbować tej metody handlu całkowicie za darmo i bez ryzyka.

Brak ryzyka to kolejny plus dropshippingu. Chcąc handlować w ten sposób, nie ryzykujemy naszych oszczędności i czasu, a także problemów. Handel w tej opcji możemy wprowadzać bardzo elastycznie, poświęcając tylko tyle czasu, ile mamy go wolnego. Nie musimy również zatrudniać pracowników ani rozpoczynać prowadzenia firmy na początkowym etapie, dzięki czemu praktycznie niczym nie ryzykujemy.

Dropshipping to również możliwość działania na bardzo dużą skalę i możliwość osiągnięcia sporego zysku. Jako że możemy sprzedawać w ten sposób praktycznie w każdej branży oraz bardzo dużą ilość produktów i nie mamy żadnych ograniczeń np. magazynowych, zajmując się sprzedażą odpowiednich towarów, możemy regularnie zarabiać duże sumy pieniędzy. Dropshipping jest skalowalny i nie występuje tutaj niski szklany sufit, który tak często pojawia się przy tradycyjnych sklepach internetowych, gdy kończy nam się miejsce w naszym magazynie – najczęściej domowym.

Plusem dropshippingu jest również łatwość wdrożenia tego sposobu handlu internetowego. Nie musimy znać się na konkretnej branży, nie musimy posiadać wiedzy odnośnie prowadzenia biznesów internetowych czy handlu internetowego. Handlując w ten sposób, musimy posiadać jedynie minimalną wiedzę na temat danej branży, a wszystkie umiejętności będziemy nabywać w praktyczny sposób. Choć rozwijanie biznesu w takim wypadku potrwa nieco dłużej, dropshipping umożliwia wyjście do świata e-commerce osobom które do tej pory niebyły związane z handlem internetowym.

Wady i minusy

Jako że nie ma rzeczy doskonałych, również i dropshipping ma pewne wady i minusy, które powinniśmy wziąć pod uwagę, gdy rozważamy jego użycie. Przede wszystkim nie mamy pełnej kontroli nad całym procesem sprzedażowym. Oznacza to, że odpowiadamy za sprzedaż produktu, choć pewna część transakcji wykonywana jest przez inne osoby i inną firmę. Może to budzić pewne niedogodności, zwłaszcza jeśli hurtownia/producent nie są rzetelne i solidne. W takiej sytuacji to my odpowiadamy za niepoprawnie zrealizowaną transakcję.

Minusem może być również brak możliwości brandingu opakowań. Klienci będą otrzymywali zatem zamówione produkty w opakowaniu hurtowni lub w opakowaniach bez elementów naszej marki. Jest to pewien minus, zwłaszcza gdy chcemy budować dużą i jakościową markę. W takim wypadku brak możliwości budowania pozytywnego wizerunku i brandowania przesyłek może być sporym problemem.

Potencjalnym minusem może być również konieczność intensywnego monitorowania cen. Musimy regularnie upewniać się, że dane produkty producentów lub hurtowni, którą wykorzystujemy, nie podrożały. Musimy unikać sytuacji w której sprzedajemy produkt taniej klientowi, aniżeli będziemy mogli następnie zamówić w hurtowni. Wtedy stracimy na taki transakcji. Jest to szczególnie uciążliwe przy działalności na dużą skalę, gdzie musimy monitorować dużą liczbę produktów i ich cen.

Jak można go wykorzystywać?

Dropshipping możemy wykorzystywać na różne sposoby i zarabiać na nim bardzo elastycznie. Przede wszystkim możemy wejść do świata e-commerce i rozpocząć sprzedaż produktów, których de facto nie mamy. W ten sposób łagodnie wejdziemy w świat biznesu internetowego i bez ryzyka będziemy mogli w praktyce przetestować czy nasz pomysł na biznes działa.

Możemy wykorzystywać również dropshipping do rozszerzenia oferty sklepu internetowego, który już prowadzimy. W ten sposób możemy poszerzyć ofertę i sprzedawać częściowo produkty, które będziemy zamawiali dopiero po otrzymaniu zapłaty za nie. W ten sposób zatowarujemy również jedynie nasz sklep internetowy tańszym asortymentem, a drogi, problematyczny w przechowywaniu czy ryzykowny w zbyciu możemy zamawiać dopiero wtedy, gdy ktoś najpierw go kupi.

Dropshipping to również dobry sposób na wejście do świata handlu internetowego, gdy prowadzimy biznes stacjonarny. Dzięki temu prowadząc już firmę stacjonarną, a nawet sprzedając już produkty w internecie, możemy zacząć się rozwijać. Ten sposób sprzedaży będzie również ciekawym pomysłem na znaczne zwiększenie naszego obrotu, gdy chcemy działać na bardzo dużą skalę, a nie mamy środków na powiększenie magazynu, zatrudnienie personelu i większą działalność. Dzięki temu możemy zająć się dropshippingiem na dużą skalę i zacząć zarabiać dużo większe sumy aniżeli wcześniej.